onsdag 31 mars 2010

Ljuvlig soppa

Kräftsoppa



Bild: Lilljeppe


För: 4 personer


Supergod och uppskattad vid bjudningar.
Ingredienser:
2 msk margarin
2 stora morötter
2 msk vetemjöl
1 l vatten
2 st fiskbuljongtärningar
400 g kräftost (typ kavli)
1 burk färdigskalade kräftstjärtar
2 dl crème fraiche (ej light)
Svartpeppar
Dill
Bröd

Gör så här:
Grovriv morötterna och fräs dem med margarinet och vetemjölet. Späd med vatten och tillsätt buljongtärningarna. Tillsätt lite svartpeppar, låt puttra en stund.


Tillsätt kräftosten, crème fraiche och dillen. Puttra en stund till. Lägg i kräftstjärtarna, rör om så allt blir genomvarmt.


Soppan färdig :-) Servera bröd till.


Du kommer bli överraskad över hur god den är!


Receptet har jag hittat på Matklubben.se och det är Lilljeppe som skrivet det och bilden är även hennes.
Men vill så gärna dela med mig detta underbara recept!
Till och med ungarna uppskattar denna soppa, och det är inte vanligt här hemma.


2 kommentarer:

  1. åååå den måste jag göra!
    Ps: Tack så mycket för tårttipsen... tårtan gjorde succe!

    SvaraRadera
  2. Den var med i melodifestivalen i år... =) jag gillar texten, sorlig men påminner mig om en kille jag träffade förra året... tyvärr :(

    SvaraRadera