söndag 11 april 2010

Underbar kladdkaka med kola/chokladtäcke


För 8-10 personer.
Är den godaste kladdkakan jag ätit!
Bjöd på den när min dotter tog studenten :) en klar Succé!
Ingredienser
4 ägg
6 dl socker
3 dl vetemjöl
8 msk kakao
2 msk vaniljsocker
2 krm salt
200 g smält smör
Kola/choklad täcket:
75 g smält smör
1/2 dl socker
1/2 dl sirap
1 msk kakao
1 1/2 dl grädde
200 g chokladkaka (gärna mörk) (går bra med marabous vanliga mörka chokladkaka)
Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda de torra ingr.
Smält smöret.
Blanda alla ingr. och häll över i en smord och bröad form.Gärna med avtagbar kant.
Ställ in i ugnen på 175 grader i 30-35 minuter
Kola/choklad täcket:
Smält smöret och i med sockret,sirapen och övriga ingr.
Låt puttra nån minut.
Bryt chokladen i bitar och lägg i grytan.
Rör till en tjock smet.
Häll sen smeten över den något avsvalnade kakan.
Låt kakan stå svalt i några timmar.
Servera med grädde och frukt eller bär.
Jag älskar ju jordgubbar så ... det blir oftast jordgubbar till :)
Lycka till!
Receptet hittade jag på Matklubben och det är inlagt av Elis :)

3 kommentarer:

  1. Åhhhh va gott!! jag har precis börjat tänka på beach 2010 och då passar den kakan jättebra :)
    MUMS!

    SvaraRadera
  2. Ser super gott ut! Lånar receptet!
    Kram och en trevlig midsommar

    SvaraRadera
  3. Ser super god ut! Lånar receptet.
    Kram och ha en skön midsommar

    SvaraRadera