torsdag 17 juni 2010

Svärmors Flädersaft


3 liter
WOW...detta är så gott, friskt och läskande!
Ingredienser
40-60 stycken blomklasar
2 liter vatten
2 kg socker
3 citroner
20 g citronsyra
2 tsk flytande Atamon




Beskrivning
Lägg blomklasarna i ett rymligt kärl. Helst rostfritt.
Koka upp vatten och socker.
Skär under tiden citronerna i ½ cm tjocka skivor och lägg dem bland blomklasarna.
Obs, smaka på citronsaften så den inte är besk, för då blir allt förstört!

Tillsätt citronsyra och Atamon i den heta lagen. Häll över blomklasarna och citronskivor.
Täck kärlet med en handduk och låt stå svalt i tre dygn.
Sila och slå på rena flaskor.
Njut!

7 kommentarer:

  1. Hihi ja låna på,roligt att testa nytt tycker jag, så jag samlar på recept o älskar kokböcker av alla slag!
    Spanade in ditt jobb vad roligt, jag jobbar med liknande fast på ett grossistföretag som säljer verktyg,är innesäljare/kundtjänst,tar han dom fakturor,reklamationer,ordrar mm...såg att vi har samma telefon fast min är varianten större;)
    Ah måste till Chlaes Ohlson gillar sådana där smarta saker;)

    SvaraRadera
  2. Flädersaft är min favoritsaft, så gott!

    Idag fyllde med ena dotter 25 år då hade jag velat ha färska jordgubbar men vi får väl vänta till midsommarafton...

    Ni har tur ni som redan fått frossa i dessa delikata bär :)

    Ha en trevlig helg!

    Hej hej

    SvaraRadera
  3. Du, de där muffinsen lät supergoda! Kul att hela familjen är bak intresserad :) då blir det mycket gott! Hur gammal är din dotter?

    Tack detsamma vännen!
    kram

    SvaraRadera
  4. Jaså så du har 2 döttrar alltså :) Hoppas jag också får bakande döttrar!

    SvaraRadera
  5. Om jag inte minns helt fel så brukade mamma göra det på bladen och inte blommorna. Skoj att de flera olika "tillagningssätt".

    Sv: Det är blandfärs, tyvärr. Vet att det inte är bra, men ack så gott det är! :)

    SvaraRadera