tisdag 21 september 2010

Mayas klassiska köttbullar



För: 4 personer

Otroligt saftiga och goda. Samma recept som mamma och mormor använde.


Ingredienser:
600 g Skinkfärs eller mager fläskfärs
1 ägg
½ -1 dl ströbröd
½ dl potatismjöl
3-4 msk vatten
1-1½ msk Piffikrydda
1 gul lök
Margarin

Beskrivning:
Finhacka löken.

Knäck ägget i en bunke, rör sönder det och tillsätt piffikrydda, ströbröd, lök och potatismjöl. Detta ska bli en tjock "gegga" tillsätt vattnet och rör ordentligt.
Nu är det inte lika tjockt, men låt det stå några minuter och svälla.

Rör sedan ner färsen och blanda väl, gärna med händerna så allt verkligen får smak av lök och kryddor.

Rulla till bullar och stek på medelstarkvärme så de får en fin färg och blir genomstekta.

Servera med Mayas gräddsås, kokt potatis och lingonsylt.
Publicerades precis innan.


2 kommentarer:

  1. Mmmumselimums jag som trodde jag va mätt blev sugen när jag tittade in hos dig! Egengjorda köttisar är bäst absolut!

    Ja det var härliga dagar, söndagen blev mycket tyst och konstigt ödslig - vill ha min nya syster tillbaka :-)

    Tisdags-kramisar!

    SvaraRadera
  2. Mums... jag har bara gjort köttbullar en gång men det var inte så gott när jag gjorde dom själv :)

    SvaraRadera