fredag 24 september 2010

Skånsk äpplekaka




För 4-6 personer.

Denna äpplekaka gjorde både min mormor och mamma, och nu gör jag den.


Ingredienser
6-7 äpplen
2-2½ dl ströbröd
½-1 dl socker
1 msk malen kanel
50-100 g smör eller margarin

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C.


Skala, kärna ur och skiva äpplena ganska tunt.
Smöra en eldfastform i botten.
Lägg äpplena i botten på formen, strö kanelen över.
Strö över hälften av sockret och därefter ströbrödet i formen.
Avsluta med att strö över sista av strösockret och därefter täck med tunna skivor av smöret. (Går bra att hyvla med en osthyvel om smöret är tillräckligt kallt.)

Grädda kakan tills äpplena är mjuka, ca 35 minuter.

Servera med lättvispad grädde med lite vaniljsocker i eller vaniljvisp.

Tips!
Smaka gärna på äpplena innan så du vet om du behöver mycket eller lite socker.


3 kommentarer:

  1. Hoppar in och tar den goda äppelkakan med mig. Tänker dela den med Mithas hund Peppe. LER.
    Ville du ha Feedjt widgeten?

    SvaraRadera
  2. Hej svejs..

    Är du snäll och lämnar din mailadress på min blogg så kommer du att få en inbjudan att fortsätta läsa min blogg, den stängs för öppen läsning nu.

    Trevlig fortsättning på helgen.. // Kram Annelie

    SvaraRadera
  3. Hej Anneli, man kommer inte in på din blogg när du låst den, men lämna din mail till mig så kan jag skicka den till dig.
    Kram Maya

    SvaraRadera