fredag 17 december 2010

Fredags Drinken ~ Egg Nogg




Den klassiska drinken på alla amerikanska julkalas.

3 cl whisky
1 ägg
12 cl mjölk
1 tesked strösocker
lite salt

Servera i irishcoffee-glas eller vinglas.
Egg nogg är enklast att göra om man gör det i större sats.

Separera gulan från vitan.
Vispa samman gulan med sockret medan du sakta tillsätter whisky.
Låt blandningen stå och vila minst en timme.

Blanda vitan med saltet och vispa till det blir hårt blandat.
Blanda ägguleblandningen med vitan under vispningen.
Blanda sist i mjölken.
Servera
Detta recept hittade jag på Cocktailguiden.com



5 kommentarer:

  1. Smakade "fågel" redan igårkväll ;-)

    Ha så gott denna fredag!

    SvaraRadera
  2. ojojoj inte lätt o se när texten är i samma färg som bakgrunden:/ Ologgadd Ejris

    SvaraRadera
  3. Detta lät inte gott, men jag vet att jag någon gång druckit med ägg i men vet ej vad de va.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Gott Kan ja lova!! Gott utan whiskeyn me,, när man e sjuk o inte kan få ner nåt annat!!! Näring får man iallfall!!! Kramen

    SvaraRadera
  5. Jag tar min utan whiskey, tack ;)

    SvaraRadera