måndag 25 juli 2011

Körsbärstårta


Här kommer en tårta som man gör snabbt om man är lite stressad :))
Har man mer tid kan man koka körsbärskräm och baka bottnarna själv!

3 delad tårtbotten
5dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
1 tsk strösocker
3-4 dl Körsbär eller bigarråer
1 förpackning körsbärssås

Sila körsbärssåsen spara både sås och bär.
Vispa grädden med vanilj-/strö socker, inte för lös.
Kärna ur körsbären och dela dem på mitten
Spara ett par med stjälk att ha till garneringen av mitten.
Tag tårtbotten och lägg den på ett tårtfat, slå över hälften av såsen på första botten.
Ta en tredjedel av vispgrädden och lägg i en skål, ta de avrunna bären och blanda med grädden.
Bre hälften på första botten, tag nästa botten, upprepa.. dvs. slå på sås och bärgrädden och på med sista botten, klä tårtan med resterade av grädden, spara en klick till mitten.
Sätt klicken med grädde i mitten och lägg sedan på de urkärnade halverade körsbären, spara några till kanten runt om ... om så önskas :)
Klart!

5 kommentarer:

  1. jag älskar körsbär,,, hur vart den ?

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet !!
    Kul med nya saker.
    Kram Helene.

    SvaraRadera
  3. Tack du har gort min sommar , Din blogg är sommar för mig, ska göra tårtan så fort jag får tag på Körsbär

    SvaraRadera
  4. Mmm vilken smaskig tårta!!! :D

    Kram från mig! :-)

    SvaraRadera
  5. mmmm så gott o somrigt ♥ trots att jag inte är mycket för sötsaker så känns det som jag viiiilll ha dina bakverk :-D blir sugen av alla bilder på hembakt!!!

    Ja det känns jättekul att de kommer hit, förra sommaren var vi hos dem o gick på Diggiloo tillsammans, stod på marknad o vintern innan sågs vi för första gången i London ♥♥♥ Tvångsadopterat henne så jag får en riktigt braig lillasyster hihi Lovar hälsa med kramisar (snor o säger att du ville ha fler hehehe)

    bamsekramisar till dig o de dina ♥

    SvaraRadera