onsdag 3 maj 2017

Rom - Del 1 - Hotel delle Vittorie

Welcome to Rome....
Jag får dela upp vår reseberättelse i etapper, det var ju så mycket fantastisk att se i Rom och så mycket att berätta.
När det gällde att ta sig från flygplatsen Fiumicino till vårt hotell i området Prati, så hande vi tänkt att ta flygbussen och sen vanlig buss. Vi kollade innan vi åkte vad det skulle kosta att boka transfer, 700 kr enkel resa. Medan Bussarna kostade runt 300 kr.
Men när vi kom av planet och hämtat våra väskor så gick vi ut och där stod massor med Taxibilar, priserna är oftast utan bagage berättade en vän.... man ska alltid kolla vad det kostar och förhandla innan man satte sig i bilen hade vi redan fått tips om.

När vi stod och kollade vart bussarna skulle gå ifrån så kom en man fram till oss och sa att deras firma kör dörr till dörr utan extra kostnad för bagage....Jag viftade bort honom... *fniss*
Men efter en lite stund kom han igen...
Jag tittade nog väldigt skeptiskt på honom och jag gissade att han förstod att jag trodde han lurades, så ... häng med in på terminalen sa han, vi har vårt kontor där... och mycket riktigt. Där fanns kontoret...CON.CO.R.A.Car Service.
Så för 15 euro per person inklusive bagage, från flygplats till hotellet... Vi slog till och fick ihop med två andra par "roande" åktur genom Rom med Chauffören Rossini. Ja jisses, full fart i smala gränder med millimeter tillgodo rundade vår chaufför kurvorna. Det tutades och svors och hyttes med nävar tillvarandra i bilarna.
Påven var ute på stadens gator med när vi anlände på lördagen. Så det var väldiga avspärrningar centralt. Men vi kom fram väl!
Vi fick ett erbjudande att ta samma bolag tillbaka när vi skulle åka hem. Chauffören gav oss även sitt mobilnummer så vi kunde sms:a bokningen till honom (två dagar innan avfärd). Enkelt och smidigt. Han bekräftade direkt och var i väldigt god tid kan jag meddela. Vi var mycket nöjda med servicen.

Hotel Delle Vittorie ligger i en 1800-talsbyggnad.
Hotellet har fyra plan med hiss.
Det finns en loungebar, bra priser på både kaffe och öl.
Rummen på Vittorie är enkla, rena med en liten platt-TV med satellitkanaler, minibar, air-condition och värdeskåp.
I badrummet finns hårtork, handdukar och badkar :)
Rummen skulle behöva en uppgradering, nya kuddar, riktiga täcken, inte bra lakan och filt…. Lite nya lampskärmar hade inte skadat. Man saknade även nattduksbord på ena sidan i vårt rum 407 och en fåtölj hade inte varit fel. Men det är ju vad jag hade önskat :)
Det serveras en kall frukostbuffé varje morgon från kl.7, den var helt okej.

Varje dag efter frukosten kl. 7 så var det en dusch och sen ge sig ut... vi gillade att äta tidigt, mindre folk i frukostmatsalen då.
Det var lagom att ge sig ut vid 9 på morgonen och sen promenera runt, sen var vi tillbaka vid 18-19 på kvällen.

Personalen på Delle Vittorie är väldigt hjälpsamma och hjälpte oss att boka skip the line biljetter till Vatikanen.
Dom kan även hjälpa dig ordna flygplatstransfer och få teaterbiljetter mm.
All personal var väldigt hjälpsam och mycket trevlig.

Närmsta sevärdheter:

Forum Romanum  3,3 km
Roma Termini centralstation  3,5 km
Colosseum  3,9 km

Det var alltså inga problem att promenera runt i staden och upptäcka alla vackra torg, och byggnader
Gillar man shoppa så var det bara en lite bit till de tre stora shoppinggatorna.

Inom 2 km så var man vid alla tre... när man kom till Piazza Del Popolo så var det bara att .
Via Corso, Via Condotti och Via del Babuino.
Via del Corso där hittar man; Rolex, HM, Zara, Nike m.fl.
Via Condotti;där fanns Cartier, Gucci, Prada, Burberry, Louis Vuitton m.fl.
Via del Babuino: Tiffany Co, Chanel ... my kind of street ;)

Jag trivdes väldigt bra i Rom, härligt väder och massor att se, shopping, god mat, god dryck, trevliga och vänliga italienare!
Fortsättningen på detta äventyr kommer...