tisdag 12 september 2017

Är det detta som är att vara medelålders?

Får man mer krämpor då?

Jag har ju haft värk i så många år i höfterna men nu är det ju inte höfterna som spökar… jo, men inte mer än vanligt utan brosket vid bröstbenen, revbenen. Det håller på att göra mig skogstokig!



Detta heter Tietzes syndrom eller Kostokondrit - bröstsmärta till följd av en inflammation i revbensbrosken.
Och fy i helvete vad ont det gör… jag trodde jag hade en spricka i revbenen… men ack nej…
Detta efter ett förkylningsvirus jag fick på semestern.. tack som fan! 

Ryggen då undrar många, jo den är där och inga låsningar för tillfället, det är ju mina höfter som ger mig värsta värken som och det fick jag besked på att det är dels ett döttställe mellan disk 2 och 3 och sen framförallt bursit i höfterna (ännu en inflammation)… men jag äter massor med värktabletter så det borde gå över… eller bli bättre… ja jag är bättre när jag äter piller… två olika typer av läkemedel - paracetamol och cox-hämmare/NSAID.. typ ipren.
Och jag vet att dessa piller kan ge hjärtinfarkt, hjärtstillestånd, stroke och magblödningar.
Ja det är vanliga receptfria smärtläkemediciner som Voltaren, Diklofenak, Eeze och Ipren som orsakar hundratals dödsfall varje år, enligt forskare.
Men vad gör man när man har ont som F A N!?


Låsningarna i ryggen (Lumbago) uppkommer för att jag har svag rygg, var gång jag tränar så åker jag på en låsning. Så nu är det sjukgymnast som gäller, så får vi se hur det ska gå... tränar ju redan utan vikter. 
Sen ska vi ju inte snacka om hejdekören jag fått… Läs vallningar … Hejdekör var min mammas namn på det hela *skrattar*
Att komma i övergångsåldern är allt annat än roligt…
Svettningar, myrkryp i benen, hoppande mens och svajande humör  *fniss* Lider med min man... 
Hostan som jag dragits med sedan jag hade svininfluensan (1,5 år sedan) börjar äntligen ge sig… men visar sig att den kan utvecklat astma eller kol. *suck*
Så nu blir det massa prover för det.
Rosacea blommor på grund av kortisonet jag tar... tror det är det i alla fall... om inte annat så går man upp i vikt av det oavsett man vill eller ej! 
Rosacea kan ju även utlösas av oro... så oron över att inte komma till rätsida med alla krämpor kan ju vara boven i dramat.
Men trots allt så när jag tog alla prover förra veckan igen så var HB 136 (aldrig varit så bra) P-CRP under 5 (Snabbsänka) ,  blodsockret 5 (toppen) dock förhöjt blodtryck 155/90 ,.... men visade sig att det var min medicin Buventol som orsakade det. Så när jag tog om det var det 135/80 något bättre. Så allt är inte skit med kärringen.

Men jag är något trött på detta nu…
Det är inte lätt att bli gammal... äldre eller vad ni nu än vill kalla det... Medelålders sa min man att han va ... Hahaha! Han fyllde 42 sist :P 
Bara så ni vet det så enligt samhällsvetaren Erik Martinsson så infaller medelåldern  mellan 30 och 50 år...så min make är medelålders! 

Så kontentan av allt... oavsett krämpor mm.... jag är inte i medelåldern... jag är bara GAMMAL!   
Gammal!?  *fnyser* 
Och jag har blivit snuvad på medelåldern... *hmf*

Tur jag inte är en hund, för då hade väl veterinären gett mig en spruta så jag somnat in…


5 kommentarer:

  1. Älskar glimten i ögat som du har i dina inlägg 😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Tack :*
      Jag älskar sarcasm och tycker det är skit kul :P
      Man måste busa och ha kul, det blir man aldrig för gammal för :D

      Radera
  2. Det är var kul och som Jennifer skriver så är det en härlig glimt du har i inlägget.

    SvaraRadera